"וישאר אך נח ואשר אתו בתיבה" (ז,כג)

בפירוש הביטוי "אך נח" מביא רש'י שני פירושים "לבד נח זה פשוטו ומדרש אגדה היה גונח וכוהה דם"

מדוע נח היה גונח וכוהה דם? מביא רש'י 2 פירושים א) מטורח הבהמות והחיות ב) איחר מזונות לאר'י והכישו.

במהלך הסתגרותו של נח הוא שרת את החיות בעמל רב. נח מספק את צרכיהן יומם ולילה, כל חיה והצרכים המיוחדים שלה וכדברי המדרש "א'ר לוי כל אותן שנים עשר חודש לא טעם טעם שינה,לא נח ולא בניו שהיו זקוקין לזון את הבהמה את החיה ואת העופות.." (תנחומא נח,ט)

יש להבין- מהי מטרת עמל זה? התיבה היא עולם הרמוני קטן, והיא צריכה להתנהל כפי שהעולם כולו צריך להתנהל. בדרך זו מתחנכת האנושות להיות אחרת וראויה להמשיך את העולם שחרב.לעומת אנשי דור המבול אשר נצלו את כוחותיהם לצרכיהם הפרטיים, חוזר האדם להיות כללי ולהבין כי מטרתו האמיתי בבריאה היא לשרת את העולם כולו לרוממו ולתקנו.

עמל זה היה עמלו של נח שליחותו בעולמו שממנו לומד הרבי מלובביץ' זצ'ל דרכים בעבודת ד' בנושא השליחות. וכך מסביר הרבי  את שני פירושי רש'י על הפסוק "ויישאר אך נח.."

הפירוש הראשון שהיה נח גונח וכוהה דם מטורח הבהמות והחיות – בא ללמדנו עד כמה יהודי צריך להיות מסור לשליחותו להשפיע ולסייע לאלו הנמצאים בשפל המדרגה ואפילו לכאלה שמצבם הרוחני נדמים ל"בהמות" ו"חיות" גם אם כרוך הדבר בטורח רב. וגם אם הוא במצב של "גונח וכוהה דם"-עליו להמשיך ולקיים את שליחותו.

הפירוש השני "שאיחר מזונות לארי" מלמדנו כי יש לדאוג בשלמות לצרכיו של השני ואם מחסירים או  "רק" מאחרים-מגיע על כך עונש.

נח שליחותו הייתה לתקופה מוגבלת לשם יצירת עולם חדש ומתוקן ואילו אנו שליחותנו אינה קצובה בזמן אלא מתמדת.עניין זה מסביר הרב סולוביצ'יק:  מזמן לזמן אדם מקבל תפקידים חדשים ומעשים חדשים- זוהי שליחות לכל החיים ובכל משימה שאדם עושה הוא איננו יודע מהי המשימה והאתגר הבא שיוטל עליו.את העובדה שאדם נולד בתקופה מיוחדת ובמקום מוגדר,ולא נולד בתקופה אחרת ובנסיבות אחרות,נוכל להבין אך ורק אם נקבל את עצם הרעיון בדבר שליחותו של האדם. (הרב סולוביצ'יק , ימי זכרון 11-13),אין השליחות נמדדת בהישגים כי אם לפי מידת מסירות הנפש של היחיד עבורה. על האדם למלא את השליחות שלו לפי כוחותיו שלו ואת השאר יעשו השולח ומסירות הנפש של השליח. (שם, עמ 16)"וישאר אך נח"- זה ביטוי שבא ללמד כי הדרך לקיים את השליחות אליה נשלח לעולם כל אחד ואחת מאתנו היא במסירות והתמדה ומובטחנו ע'י חז'ל כי דברים הנעשים באמת ומתוך מסירות נפש יש בהן ברכה גדולה מהשמיים.

שבת שלום